Tak a vše je připraveno. 7.6. vyrážíme směr Mittersheim. Čeká nás klesání v komoře - 17m, lodní lanovka - 49m dva tunely 2000 a 200m a to vše během jednoho týdne. Bude tu ještě jedno překvapení, ale to je tajemství kapitána. Jako loď jsme zvolili ESPADON 930. Byla to jasná volba - možnost řízení uvnitř i venku. Možná to není krasavice, ale doufáme, že po zkušenostech s předchozími hausboty, oceníme možnost řízení z horní paluby. To by mělo umocnit zážitky z cesty - lepší výhled do okolí. Navíc i cena je velmi příznivá 750€ za týdenní pronájem je vlastně stajný jako na Baťově kanálu
.
Trasa Mittersheim - Saverne - Lagarde - Mittersheim
Složení posádky - kapitán Zdeněk, plavčík Jirka, tiskový mluvčí Ivoš, korvetní kapitán VašekVyrazili jsme ve dvě ráno ze Zlína, krásný průjezd Prahou až k francouzkým hranicím. Vzhledem k perfeknímu času volíme ještě návštěvu opevnění Mazinotova linie.Po prohlídce opevnění, jen zvenku - vnitřek je prohlídka na 2,5 hod, jedeme do našeho domovského přístavu Mittersheim. Je to velice pěkné městečko s pěkně vybaveným přístavištěm. Pan domácí z Cafe Port má již loď připravenou a tak po rychlém zaškolení 10 min. vyrážíme k prvnímu zdymadlu č.13. Ještě večer projedeme až k 7 komoře - s doprovodem na motocyklu, který zajišťuje provoz komor (dále již jen "ždímadlo"). Domlouváme se s ním (německy) na pokračování ráno v 9.oo. Ráno vyrážíme směrem k "T" křižovatce Saverne x Lagarde x Mittersheim. Na křižovatce se vydáváme směrem na Saverne. Přejíždíme po mostě nad cestou a řekou. Jede nám to pěkně, před prvním tunelem dočerpáváme 100l vody a protože svítí zelená na vjezdu do tunelů tak po krátkém zavávání pokračujeme (jedeme rychleji než jsme předpokládali. První tunel to je jen pár set metrů a vidíme na konec. Před dalším dvoukilometrovým tunelem je vedle kanálu i železnice. Průjezd tunelem to je zážitek!
Po projetí tunelů nás zastavuje červená na příjezd k lanovce. Takže nocujeme nečekaně na místě, kde začíná 17- ti dílná kaskáda ždímadel, které jsou nahrazeny jednou lanovkou, kam vyrazíme hned ráno. Večer věnujeme jako vždy grilování a prohlídce starých zdymadel.
Ráno vyrážíme vstříc lanovce, která nahrazuje 17 zdymadel. Lanovka je opavdu zvláštní řešení, ktré vás spustí resp. zvedne o skoro 50 výškových metrů. Po lanovce začínají automatická ždímadla, která se spouští po průjezdu kolem čidla. Tak dojíždíme přes kouzelnou vesničku se zříceninami (Lutzelbourg) až do Saverne. To stojí rozhodně za dlší zastávku a prohlídku. Jen to horko nám ji znepříjemňuje a vyhledáváme stín. Při výjezdu ze Saverne nás čeká nový způsob jak si připravit ždímadlo -prostřed kanálu visí lano a je na každé posádce, ať si zatáhne. Dojíždíme až do Dettwilleru, kde nocujem. Večer nás ale čeká ještě bouřka s kroupami. Ráno jdeme nakoupit do městečka -stojí za to.
Po nákupu (obchod, pekárna) a snídani vyrážíme zpět na Saverne dál do Lutzelbourgu, kde přespáváme opět s bouřkkou na dobrou noc. Další den po projetí "T" projíždíma na ždímadlo "velká díra" - zdymadlo 16 m.
Po zdolání "velké díry" jedeme dál do Bataville - to je to překvapení kapitána. Je to Zlín v malém provedení ve Francii . Nocujeme u Moussey a ráno jdeme do Bataville - tady vidíme konec městečka, které bylo závislé jen na výrobě bot.
A teď už jenom Lagarde zpět na "T", kde strávíme předposlední noc v Gondrexange. Večer se osvěžíme v místní restauraci a ráno si jedeme prohlédnout jezero Étang du Stock a za přítomnosti objednaného obsluhovače zdymadel jedeme do Mittersheimu. Večer se díváme na MS ve fotbale (Německo - Austrálie) a jdeme spát. Ráno předáváme loď a fičíme domů.
Příští rok máme jasno - zase změna - Holandsko.
Náhledy fotografií ze složky 2010 Kanal Marna Rýn (F)